lördag 21 april 2012

Sjöfåglar och andra.


P4217932
Jag gjorde en sväng med bilen och kollade fågelbeståndet vid Kortjärvi idag. En stor del änder har stationerat sig på åkrarna och i den del av ån där vattnet strömmar fritt. Även andra fågelarter, som måsar, kajor, tofsvipor mm. blandar sig i den stora mängden av återvändande flyttfåglar. Också några kanadagäss sågs beta bland de övriga församlade. Ännu är gänget väl samlat, men småningom söker sig envar till sina häcknings- och kanske till sina uppväxtområden för att tillbringa sommaren där, tills det igen blir dags att dra söderut, när vår sommar är slut och höstmörkret infinner sig.
P4217934
P4197860

Vädret idag: Mulet, ingen nederbörd, nästan obefintilg vind, 4,7 grader.
 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Obsade du stjärtandparet? endast 1-2 par brukar jag kryssa om våren i våra trakter.

mvh /Hans

GöranJohannes sa...

Nej Hans det gjorde jag inte. Jag spanade bara från bilen och hade ingen kikare med mig, så det var säkert mycket jag inte observerade.

GöranJohannes sa...

Måste ta en ny titt i morgon.