lördag 12 november 2011

Domherrar mm.

 

PB146218b

På min tripp till Siilas uppenbarade sig en hel flock med domherrar. Vackert att skåda när dessa rödlysande fåglar visar sig i en flock, tätt tillsammans. Men att komma till lämpligt fotoavstånd, var ju i stort sätt omöjligt. Inte är ju dagsljuset så värst bra nu på dessa dystra höstdagar. De vaksamma fåglarna höll sig på betryggat avstånd och flyttade sig efter hand som jag gjorde mina närmanden. Några mindre bra avståndsbilder fick jag i alla fall.


PB146230Efteråt gjorde jag en sväng till Kortzäbyi för att kolla om svanflocken finns kvar ännu. Åtminstone en lite mindre flock låg kvar lite högre upp i sjön, men inga svanar fanns kvar på åkern.

På åstranden och i ån vistades en större flock gräsänder, några tiotal (kanske ca 50 st). En väl samlad skara, redo för flyttning söderut.

PB146235

Inga kommentarer: