onsdag 14 september 2011

Fiske.

Jag stack iväg till Lillvuojärvi för att kolla fiskeloggen, idag igen. Inga planer på något fiskande. Vid sjön satt en “sportfiskare” och höll ett vakande öga på sina spön, agnade med färggranna degklumpar. Stilla och lugnt i sjön, inga hoppande och sprattlande foreller så långt ögat kunde nå. Men mannen berättade att det inplanterats fiskar för någon dag sedan och enligt “loggboken” har inga fiskar metats upp efter det. Och det tände till i mig och lusten att få strida med stora motsträviga ädelfiskar, blev övermäktig och jag anmälde min närvaro med en prydlig namnteckning i boken. Jag plockade mitt flugspö och några flugor ur bilen och traskade med stora förhoppningar om granna, blänkande foreller, uttröttade av kampen om liv och död och redo att inhåvas av en stolt sportfiskare.

Men… men, det går ju inte alltid som man önskar och planerar, så efter ett par timmars fiskande och utan ett endaste litet napp, börjar den värsta ivern ta slut. Men ännu finns det kanske lite hopp om ett lyckligt slut på fiskandet, så jag traskar iväg till bilen och hämtar mitt spinnspö och tacklar på en grann och lysande spinnare. Jag fiskar en god stund med kastspöt, men tröttnar på det jobbiga kastandet. Inga napp nu heller, så nu ger jag definitivt upp med fiskandet. Mörka moln tonar hotfullt upp sig över sjön och stora regndroppar faller ner från skyn, så det blev att skyndsamt ta  sig till bilen, för att undvika att bli genomblöt. Så var det med dagens fisketur, men kanske det blir ett nytt försök i morgon.

Jobbigt.

Inga kommentarer: