torsdag 12 maj 2011

“Mitt i naturen” vid Kvärnlindo.

 

Gräsandpar

Satt och betraktade ett par vackra gräsänder idag. Sköna, härliga fåglar som utförde sina, troligtvis dagligen återkommande göromål, nämligen vila, kroppsvård och intag av den nödvändiga näringen. Vackert att skåda dessa fåglar i en lugn och trygg miljö, utan störande element. Bara forsens sövande brus hörs i bakgrunden. Soligt och varmt väder och skönt att bara sitta och titta och lyssna, när våren, eller kanske man kan kalla det för försommar, bjuder oss på stora och snabba förändringar i naturen. Nu sker det mycket i vår fina natur, trädens knoppar sväller och bildar små gröna mössöron på grenar och kvistar, gräset grönskar och frodas och liljekonvaljernas blad rullar ut sig och snart slår dom ut i blom. Också Kabbelekans gula blommor börjar skönjas vid vattenbrynet på forsens strand. Man kunde ana att man själv var en liten del av naturen, där man satt “mitt i naturen” och mediterade och i minnet reste tillbaka i tiden, när vi byns barn lekte och grejade vid forsen och ån. Många vattenhjul och turbiner har snurrat under tidens gång och flottar har byggts, somliga mindre- och somliga bättre flytande, men en rolig tid var det.

Gräsandpar  Gräsandpar


 

Snapparpar

 

Nu har också “snapphanen” fått hem sin maka. Om det är första- andra- eller tredje giftet kan jag ju inte uttala mig om, men åtminstone en fru har anlänt till Kvärnlindo. (Snapphanen har flera fruar har jag hört. Kanske har den anammat afrikanska traditioner). Troligtvis är det tjo och tjim och klackarna i holktaket nu, kan man tänka sig.

Inga kommentarer: