tisdag 8 februari 2011

Sparvuggla och annat.

Sparvuggla

Idag när jag anlände till Kvärnlindo kunde jag konstatera att jag hade ett mera ovanligt besök vid fågelbrädet. Där satt en sparvuggla och spanade in något att fylla magsäcken med. Troligen hade den observerat någon mus eller sork som brukar hålla till på marken under matbordet. Länge satt den kvar på sin kvist, men småningom flyttade den sig till ett annat träd i närheten, där satt den sedan och visslade ut sitt läte, dock mycket svagt.

SparvugglaSparvuggla

--------------------------------------------------------------------------------

P2082784

Under tiden jag skriver detta hörs en duns från köksfönstret och på marken i snön ligger en halft bedövad gulsparv och en död blåmes. Blåmesen har nog legat där från tidigare på morgonen, för den var helt kall och stel.Gulsparven igen tog till vingarna när jag lyfte upp den ur snön, så den klarade nog livhanken skulle jag tro.

2 kommentarer:

Tore Fagernäs sa...

Verkligen på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Balloonfighter sa...

Sparvuggla på fågelmatningen är ju riktigt roligt!