fredag 19 mars 2010

Duvhök.

Jag var idag och 'vittjade' min viltkamera, som jag haft utplacerad en tid vid en rävfarm. Jag hade kameran placerad vid en plats där de avpälsade rävkropparna förvarades. Kan närmast jämföras vid en åtel.
En jädrans massa bilder hade blivit tagna, mest skator och kråkor, samt en hel del kattbilder blev det. Men också en del mera värdefullare fågelbilder fanns med. Speciellt bilder på en duvhök som kalasade på kadavren gladde mig. Det var också min mening att få någon bild på rovfågeln, som jag visste att fanns i området. Och visst ställde den upp som fotomodell.

"Duvhök är en medelstor rovfågel där honan är betydligt större än hanen med en längd på 60 cm, jämfört med hanens 50 cm, och med en vingbredd på 120 cm jämfört med hanens omkring 100 cm. De väger 700-1200 gram."

(nedan några bilder tagna med viltkameran).

Inga kommentarer: